27 mei 2024

02-De voorbereiding

Zelf een reis organiseren is altijd veel gedoe. Het is niet vervelend maar je moet er wel de tijd voor nemen. Bij een reis naar Amerika begint het met het aanvragen van een toeristenvisum bij de ESTA (Electronic System for Travel Authorisation). Je geeft je doopceel, je paspoortgegevens en de naam van je eerste hotel door en dan is het wachten op akkoord. Meestal duurt dat een paar uur. Pas als dat klaar is kun je verder.

Onze tent in 2016

Je moet dan al wel een globaal idee hebben van je reis: via hotels/motels/camper of kamperen. Het laatste is het goedkoopste en meestal ook het leukst omdat je veel vrijheid hebt en doorgaans mooie plekken kunt uitzoeken. De volgende keuze is het begin- en eindpunt.

Verre verwanten
Toen ik vijfentwintig jaar geleden begon met het uitzoeken van mijn stamboom kwam ik o.a. terecht bij naamgenoten in Amerika. Hun voorvader Wilhelm (later William) was in 1857 met zijn gezin met een driemaster van de Hamburg-Amerika lijn geëmigreerd naar Amerika. Er ontstond een hartelijke briefwisseling met Mary-Jane in Seattle en Paul in Portland. Ze zijn ondertussen allebei overleden maar Gail is een dochter van Paul Werschkull. Tien jaar geleden heb ik vast kunnen stellen dat we een gemeenschappelijke voorvader  hebben. Hij was een straatarme boer, en leefde in de afgelegen Duitse provincie Oost-Pruisen  aan de Oostzee. Na de Tweede Wereldoorlog zijn de Duitsers er verdreven en is het gebied door de Russen bezet en bezet gebleven. Na de vertakking in de stamboom zitten er aan beide kanten nog wel vijf generaties verschil tussen ons in, maar we beschouwen elkaar als familie en dat is plezierig.

De Route
We beginnen dus met familiebezoek in Santa Rosa. Doorgaans reden we altijd in een lus, maar dat betekende dat je veel kilometers terug moest rijden. Het is wel de gemakkelijkste oplossing. Later ontdekte ik dat je via SkyScanner in één boeking meerdere vluchten kunt boeken met verschillende start- en eindpunten. Daarom vliegen we nu naar San Francisco en vertrekken we van Albuquerque in New Mexico.  Daardoor is de route betrekkelijk kort (ca 3000 km) en zitten er geen lange, saaie rijdagen in.

Onze Auto (type)
Vervoer

Camper of auto? We hebben drie keer een camper gehad. Dat gaat prima op die brede Amerikaanse wegen maar wij geven de voorkeur aan kamperen en een ruime middenklasse SUV, liefst 4WD. We hebben een auto gehuurd bij Sunny Cars. Het is ietsje duurder maar alle verzekeringen zijn inclusief, dus geen gedoe bij aankomst met het aansmeren van overbodige verzekeringen. Het mag niet van de verhuurder, maar in het verleden hebben we wel eens een stukje gravelweg gereden. Als je het binnenland in wil is dat vaak onvermijdelijk. Ik merk wel, nu we ouder worden, we iets huiveriger worden voor dit soort avonturen. Het is dan erg afgelegen en je bent volledig op jezelf aangewezen. Je moet je goed kunnen oriënteren, voorzichtig rijden en minstens voor vier dagen water bij je hebben.

Hotels
We nemen de avond van tevoren altijd een goedkoop Ibis hotel op Schiphol. Dat geeft rust. We vliegen dinsdag om 9:50 dus kunnen we op ons gemak inchecken. Bij aankomst in SF hebben we een hotel in een wat betere buurt geboekt. Dat is prettig als je nog even de straat op wilt en is een must om even over de jetlag heen te komen.

Nobb Hill Motor Inn

We komen daar om 11:00 lokale tijd aan. Voor ons is het dan 20:00. We gaan na aankomst met Gail nog wat door de stad lopen en lunchen, maar zullen het niet laat maken. De volgende dag rijden we naar haar huis in Santa Rosa en zal ze ons twee dagen op sleeptouw nemen. Leuk!

Koffers
Het maximale toegestane gewicht per koffer is 23 kg. Dat betekent dat het een beetje passen en meten is met inpakken. De grote tas met kampeerspullen weegt nu 22 kg, de koffer met kleding weegt 18 kg, maar beiden zitten ramvol. We kopen daar nog een koelbox en wat pannen en laten die ook weer achter. Er is altijd wel iemand die we er blij mee kunnen maken. In de tas met kampeerspullen zit een koepeltentje, twee dikke matrasjes, slaapzakken, opblaaskussens, een gaspitje(zonder tank), en nog wat eetgerei. Het gaat allemaal net.

Bellen
Als je in de VS met een Nederlandse telefoon aan het bellen of internetten slaat kunnen de kosten lekker oplopen.  Voor het boeken van een Hotel/Motel/AirB+B is het toch handig om tijdig iets te kunnen reserveren. Op Schiphol kun je een prepaid SIMcard kopen voor de USA voor 69,00 Euro. We denken er over om er in Amerika een te kopen bij AT&T of Tele2. Dat is flink wat goedkoper. Verder kun je natuurlijk bij de Starbucks of McDonalds meeliften op de Wifi. Met een kopje koffie. De Starbucks is altijd gezellig, met veel jong volk en studenten.

Nou, dit zijn zo’n beetje de tips voor potentiele Amerika-gangers.  Onze koffers stonden zondag al ingepakt klaar en we zitten nu een beetje in "tussentijd". Alles is m.o.m gedaan. Morgen nog even de poes wegbrengen en aan het eind van de middag naar Schiphol, waar onze auto door een "Valet" bij de vertrekhal wordt opgehaald. In gedachten zijn we al op reis maar nog niet helemaal.